خانه
ثبت نام / ورود
مقایسه ماینر
سبد خرید
دیدگاه ها

پارازیت جنگ روانی روی موج بازار / دو نگاه متفاوت به قیمت ارز، دلار ارزان می شود؟ 


پارازیت جنگ روانی روی موج بازار / دو نگاه متفاوت به قیمت ارز، دلار ارزان می شود؟  | ایران ماین

آرمان زارعی- بازیگران ارزی تهران در اولین روز هفته جاری در حالی فعالیت کاری خود را از سر گرفتند که در چند روز اخیر خبر شهادت اسماعیل هنیه و پاسخ احتمالی ایران به اسرائیل جو هیجانی بازار فردوسی را تحت‌تأثیر قرار داده است.

فعالان اقتصادی می‌گویند بازار ارز تهران یک هفته نسبتاً پُر ریسک را در پیش دارد و بعضی از دلالان ارزی بار دیگر با برجسته‌کردن سیگنال‌های منفی در تدارک یک جنگ روانی هستند تا خریداران را فریب دهند.

طبق گفته دسته‌ای از معامله‌گران خاورمیانه روی انبار باروت قرار گرفته و احتمال تنش زیاد است. بعضی از این افراد عملیات پیش ‌رو را تحت عنوان «وعده صادق دوم» معرفی می‌کردند. وعده صادق عملیاتی بود که نیمه‌شب ۲۵ فروردین‌ماه امسال توسط ایران علیه اسرائیل انجام شد و به تبع ان بهای ارز دستخوش تغییر شد. 

 ولی در جریان بازار امروز شنبه ۱۳ مردادماه نرخ‌ها چه مسیری را دنبال کردند؟

طبق آنچه که معامله‌گران ادعا کرده‌اند نرخ دلار که در معاملات نقدی آخرین روز کاری هفته قبل با ۶۰ هزار و ۸۰۰ تومان بسته شده بود در بازار پشت خطی روز جمعه به ۶۱ هزار و ۷۰۰ تومان رسید.

در روز شنبه هم بازار با ۶۱ هزار و ۴۰۰ تومان بازگشایی کرد و در ادامه به سمت مرز ۶۲ هزار تومان حرکت کرد؛ ولی در نهایت در حول‌وحوش ۶۱ هزار ۵۰۰ تومان بسته شد. بررسی چارت ارزی نرخ دلار نشان می‌دهد آخرین باری که دلار در این محدوده در نوسان بوده اواسط اردیبهشت‌ماه بوده است.

ادامه نوسان صعودی نرخ دلار هرات/  نرخ درهم افزایشی شد

 در کنار تهران، حال و هوای بازار ارز هرات نیز حکایت از ادامه صعود نرخ دلار دارد. اسکناس آمریکایی در بازار مذکور صبح امروز با ۶۱ هزار و ۱۰۰تومان باز شد و عصر بر روی ۶۰ هزار و ۸۰۰ تومان قرار گرفت که در بالاترین نرخ در ۷۰ روز گذشته است. به عقیده فنی‌های بازار در حال حاضر محدوده مقاومت دلار هرات ۶۱ هزار و ۲۰۰ تومان تا ۶۱ هزار و ۴۰۰تومان است و درصورتی‌که بالای آن تثبیت دهد امکان دارد به‌تدریج به سمت کانال جدید حرکت خواهد کرد.

 همچنین نرخ درهم نیز امروز با گپ مثبت ۲۵۰ تومانی راهی بازار شد در نهایت با ۱۶ هزار و ۷۶۰ تومان بسته شد.

دو نگاه متفاوت در بازار ارز / دلار ارزان می شود؟ 

 اگرچه بعضی از دلالان ارزی سعی دارند بر طبل گران شدن دلار بکوبند؛ ولی در این میان بعضی از کارشناسان اقتصادی باور دارند با فروکش‌کردن سطح تنش‌ها نرخ دلار بازار آزاد بار دیگر کانال ۶۰ هزار تومان را از دست خواهد داد

صعود نرخ دلار و یورو در بازار رسمی 

 فارغ از بازار آزاد، در سمت رسمی بازار هم نرخ دلار و یورو در مرکز مبادله ایران بر مدار صعود بودند. به‌این‌ترتیب نرخ دلار مبادله‌ای امروز با رشد ۱۰۸ تومانی به ۴۸ هزار و ۳۴۵ تومان رسید. نرخ یورو نیز با ۵۵۶تومان افزایش در حدود ۵۲ هزار و ۷۶۴ تومان ایستاد.

رکورد ورود پول به صندوق‌های طلا شکست

 از سوی دیگر؛ یکی از اتفاقات مهم امروز میزان ورود پول به صندوق‌های طلا بود. بر همین اساس امروز ۴۰۳ میلیارد تومان پول به این صندوق‌ها وارد شد که به عبارتی یک رکورد جدید به شمار می‌رود.

سکه سقف دو ماهه را زد

 همچنین به دنبال نوسانی شدن نرخ ارز، سکه بازان نیز شاهد رشد نرخ انواع سکه بودند؛ نرخ سکه امامی امروز تا سطح ۴۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بالا رفت که در بیش از دو ماه گذشته بالاترین نرخ بوده است.

 نرخ نیم‌سکه و ربع‌سکه به ترتیب ۲۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و ۱۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان اعلام شدند که از ۱۵ تیرماه تاکنون بی‌سابقه بوده است. البته سکه گرمی هم با ۷ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان فروخته شد که بالاترین نرخ از ۲۶ فروردین تاکنون است.